مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد + جدول امتیازات مصاحبه دکتری 1402

یکی از مهم‌ترین مراحل در پذیرش در دوره دکتری، مرحله مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد است. کسب نمره قبولی در آزمون دکتری تنها یک مرحله از ورود به مرحله دکتری است. قبولی یا عدم قبولی در مرحله مصاحبه تا حد زیادی پذیرفته‌شدن متقاضیان در مقطع دکتری را تعیین می‌کند. پس از اعلام نتایج آزمون دکتری دانشگاه آزاد، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته باید جهت انتخاب رشته اقدام کنند. بعد از انتشار نتایج اولیه انتخاب رشته، اسامی دعوت‌شدگان به مصاحبه دکتری مشخص می‌شود. مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد از لحاظ نحوه برگزاری و امتیازبندی با مصاحبه دکتری دانشگاه دولتی متفاوت است. در این مقاله از سری مقالات همراهان فردا با ما همراه باشید تا به بررسی امتیازات مصاحبه دکتری بپردازیم.

زمان مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1402

متقاضیان شرکت در دوره دکتری پس از کسب نمره لازم در آزمون و انتخاب رشته، باید در زمان مقرر جهت ثبت‌نام در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اقدام کنند. مصاحبه دکتری به‌منظور ارزیابی سطح علمی داوطلبان برگزار می‌شود. پس از شرکت در آزمون دکتری و اعلام نتایج اولیه، داوطلبان باید با مراجعه به وب‌سایت azmoon.org نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند. پس از انتخاب رشته، نتایج دعوت به مصاحبه منتشر می‌شود و داوطلبان واجد شرایط با پرداخت هزینه مصاحبه از طریق وب‌سایت سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، آمادگی خود را برای شرکت در مصاحبه اعلام کنند.

 زمان دقیق مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1402 از 30 اردیبهشت‌ماه آغاز شد. بدین ترتیب زمان ثبت‌نام مصاحبه تا 10 خردادماه ادامه داشته است. تاریخ ثبت‌نام مصاحبه دانشگاه آزاد 3 و 4 تیرماه نیز تمدید شد. این مهلت برای متأخرین تا 15 مرداد نیز ادامه داشته است. متقاضیان می‌توانند جهت اطلاع از تاریخ دقیق مصاحبه و نحوه ثبت‌نام به سایت دانشگاه آزاد مراجعه کنند.

شرایط مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

شرایط مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی مانند سایر مراحل پذیرش دوره دکتری دارای شرایط خاصی است که داوطلب می‌تواند در صورت برخورداری از این شرایط در این مصاحبه شرکت کند. از جمله شرایط شرکت در مصاحبه دانشگاه آزاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت‌نام در کنکور دکتری سال جاری و شرکت در آزمون
  • کسب نمره قبولی و مجاز شدن به انتخاب رشته
  • کسب حدنصاب دعوت به مصاحبه رشته محل‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته
  • پرداخت هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد
  • شرکت در مصاحبه در زمان مقرر

لازم به ذکر است داوطلبانی که در آزمون دکتری شرکت نکرده‌اند و یا رتبه قابل‌قبولی در آزمون کسب نکرده‌اند، می‌توانند در فراخوان دکتری بدون آزمون شرکت کرده و سپس برای مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد ثبت‌نام کنند. زمان‌بندی و سامانه ثبت‌نام دکتری بدون آزمون با وب‌سایت و زمان ثبت نام با آزمون متفاوت است و از خردادماه الی تیرماه انجام می‌پذیرد.

مدارک لازم برای شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

متقاضیان باید در روز مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد مدارک لازم را به‌صورت حضوری و کتبی به داوران ارائه دهند. قبل از هر چیز باید فرم سوابق تحصیلی را از سایت دانلود کرده و تکمیل شده آن را به همراه مدارک لازم به اساتید تحویل دهند. از جمله مدارک موردنیاز برای شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • مدرک کارشناسی
  • مدرک کارشناسی ارشد
  • ریزنمرات کارشناسی ارشد
  • پایان‌نامه
  • مدرک معتبر زبان (در صورت وجود)
  • سوابق علمی و پژوهشی
  • رزومه علمی (در صورت وجود)
  • مقالات و کتاب‌ها (در صورت وجود)

نحوه مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد

همان‌طور که ذکر کردیم، نحوه مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد با مصاحبه دکتری دانشگاه دولتی متفاوت است. مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد به‌صورت متمرکز انجام می‌شود و داوطلبان برای واحدهای مختلف در یک استان تنها یک مصاحبه می‌دهند. متقاضیان برای حضور در مصاحبه باید در سایت دانشگاه آزاد ثبت‌نام کرده و هزینه پرداخت کنند. داوطلبان باید علاوه بر پرداخت هزینه مدارک لازم را در این سامانه بارگذاری کنند.  داوطلبان هر استان به‌صورت جداگانه مصاحبه می‌شوند.

از جمله مباحث مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد شامل سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی است. رزومه  تحصیلی و شغلی داوطلب، مقالات، کتاب‌ها، تسلط به زبان انگلیسی و… از جمله موارد تأثیرگذار در مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد هستند. انگیزه ادامه تحصیل نیز یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که در مصاحبه از داوطلبان پرسیده خواهد شد.

چطور برای مصاحبه دکتری دانشگاه های آزاد آماده شویم؟

چطور برای مصاحبه دکتری دانشگاه های آزاد آماده شویم؟

داوطلبان پس از اعلام نتایج انتخاب رشته تا دعوت‌شدن به مصاحبه حدود یک ماه زمان خواهند داشت. از جمله ویژگی‌هایی که نظر مثبت هیئت داوران را جذب می‌کند می‌توان به اعتمادبه‌نفس و اعتماد به توانمندی‌های متقاضیان اشاره کرد. از جمله موارد مهم در پذیرش مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزومه تحصیلی و شغلی: برخورداری از رزومه تحصیلی شامل مقالات چاپ شده در مجلات معتبر، کتاب، فعالیت‌های پژوهشی و سوابق شغلی مرتبط با رشته تحصیلی می‌تواند در پذیرش متقاضیان بسیار تأثیرگذار باشد.
  • اطلاعات تخصصی و عمومی رشته تحصیلی: اطلاع از مباحت کلی و تخصصی مطرح در رشته تحصیلی و تسلط بر پایان‌نامه از جمله مهم‌ترین موارد در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد هستند.
  • تسلط بر زبان انگلیسی: یکی از نکاتی که می‌تواند نظر هیئت داوران را جلب کند، مهارت زبان انگلیسی داوطلبان است. ازآنجایی‌که ممکن است هیئت داوران برخی از سؤالات را به زبان انگلیسی مطرح کنند، متقاضیان باید از مهارت زبان برخوردار باشند. برخورداری از مدارک معتبر زبان انگلیسی مانند TOEFL و IELTS می‌تواند در روند پذیرش مؤثر باشد.

نحوه ثبت‌ نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی امکان ثبت‌نام و پرداخت هزینه ثبت‌نام مصاحبه را در سایت خود به آدرس Azmoon.iau.ac.ir را ایجاد کرده است. داوطلبان با واردکردن کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد و کد ملی خود می‌توانند به صفحه ثبت‌نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد شوند. متقاضیان باید در این صفحه فرم PDF را دانلود کرده و آن را تکمیل کنند. پس از تکمیل فرم نوبت به بارگذاری مدارک می‌رسد. در ادامه نحوه ثبت‌نام مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله بیان می‌کنیم.

1. مراجعه به سایت ثبت‌نام دکتری دانشگاه آزاد و انتخاب گزینه ثبت‌نام مصاحبه آزمون دکتری تخصصی سال جاری

2. واردکردن کد ملی و کد دسترسی به انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد

3. انتخاب رشته‌های مدنظر برای ورود به مرحله مصاحبه دکتری و زدن تیک رشته‌های دعوت به مصاحبه

4. انتخاب و کلیک روی گزینه ادامه و پرداخت

5. پرداخت هزینه مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد

6. دریافت رسید از سامانه ثبت‌نام

هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

داوطلبان جهت شرکت در جلسه مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد باید برای هر کد رشته محل هزینه پرداخت کنند تا اجازه ورود به جلسه مصاحبه دکتری را داشته باشند. داوطلبانی که پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد به مصاحبه دعوت شده‌اند، باید هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد را به‌ازای هر رشته پرداخت کنند؛ برای مثال اگر متقاضیان در 5 گرایش مختلف از رشته آزمایشی خود دعوت به مصاحبه شده‌اند باید به‌ازای هر رشته مبلغی پرداخت نمایند. هزینه مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد در سال 1402 به مبلغ 285000 تومان است که نسبت به سال گذشته 85 هزار تومان افزایش داشته است.

نکات شرکت در آزمون دکتری دانشگاه آزاد

نکات شرکت در آزمون دکتری دانشگاه آزاد

فرمول قطعی برای موفقیت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد وجود ندارد. داوطلبان باید با رعایت نکات لازم و حفظ آرامش در زمان مقرر در مصاحبه حضور یابند. از جمله نکات تأثیرگذار در پذیرش در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در وهله اول باید بدانید که ممکن است این فرصت بار دیگر در اختیار شما قرار نگیرد؛ بنابراین باید به‌گونه‌ای در جلسه حاضر شوید که گویا آخرین شانس خود را برای تحصیل در مقطع دکتری امتحان می‌کنید.
  • در فرصت موجود بین آزمون و مصاحبه دکتری سعی کنید مباحث اصلی رشته تحصیلی خود را مرور کنید.
  • سعی کنید با مطالعه پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود به‌اندازه کافی بر مطالب آن تسلط داشته باشید.
  • سعی کنید لباس آراسته، منظم و رسمی بپوشید و از همراه‌داشتن وسایل اضافی خودداری کنید.
  • با اعتمادبه‌نفس و روحیه خوب وارد جلسه مصاحبه شوید و با آرامش به سؤالات پاسخ دهید.
  • درصورتی‌که از شما سؤالات انگلیسی پرسیده شد، دچار استرس نشوید و با آرامش پاسخ دهید. مطمئناً سؤالات بعدی به زبان فارسی پرسیده می‌شوند.
  • در هنگام مصاحبه هرگز به ساعت خود نگاه نکنید.
  • علاقه خود را ضمن اطلاعات کافی به هیئت داوران ارائه دهید.
  • در صورت برخورداری از تجارب علمی و تحقیقاتی ارزشمند، حتماً آن‌ها را بیان کنید.
  • سعی کنید کمی قبل از زمان مصاحبه در محل حضور داشته باشید.

امتیازات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

به‌طورکلی امتیاز مرحله مصاحبه دانشگاه آزاد در پذیرش مقطع دکتری 50 درصد است. از این عدد 30 امتیاز به مصاحبه شفاهی و سنجش علمی داوطلبان اختصاص دارد و 20 امتیاز مربوط به ارزیابی سوابق آموزشی و پژوهشی است. از جمله مواردی که در غالب مصاحبه‌های دکتری برای داوطلبان با امتیاز مثبت همراه است می‌توان به مقالات علمی مرتبط با رشته تحصیلی، مقالات چاپ شده در کنفرانس‌های معتبر، تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی و… اشاره کرد.

ثبت اختراع، کسب مقام در جشنواره‌های علمی و پژوهشی می‌تواند در پذیرش متقاضیان مؤثر باشد. در جدول زیر امتیازات پژوهشی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد را ارائه خواهیم داد.

ردیفنوع فعالیتحداقل امتیازحداکثر امتیاز
1مقالات علمی‌پژوهشی (داخلی، خارجی) مرتبط با پایان‌نامه گواهی ثبت اختراع10 امتیاز22 امتیاز
2مقالات علمی‌ترویجی6 امتیاز
3مقالات چاپ شده در کنفرانس‌های معتبر4 امتیاز
4تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی4 امتیاز
5کیفیت پایان‌نامه کارشناسی ارشد4 امتیاز

جدول امتیازات آموزشی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد بدون آزمون به شرح زیر است:

ردیفنوع فعالیتحداقل امتیازحداکثر امتیاز
1معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی9 امتیاز
2معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل کارشناسی ارشد5 امتیاز
3طول مدت تحصیل دوره کارشناسی3 امتیاز
4طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد3 امتیاز
5برگزیدگان المپیادهای علمی5 امتیاز
6برخورداری از مدرک زبان معتبر48 امتیاز
سؤالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

سؤالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

سؤالات مصاحبه دانشگاه آزاد نیز مانند سؤالاتی که در مصاحبه‌های دانشگاه‌ های دولتی و… مطرح می‌شود، از یک فرم کل تبعیت می‌کنند. بخشی از این سؤالات در تمام مصاحبه‌ها مشترک است. در ادامه به برخی از سؤالاتی که معمولاً در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مطرح می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معرفی داوطلب: معمولاً از دانشجویان درخواست می‌شود ضمن معرفی کامل خود درباره وضعیت تحصیلی در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد توضیحاتی ارائه دهند.
  • ارزیابی سطح زبان انگلیسی: ممکن است در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد درخواست معرفی دانشجو و سؤالات دیگری به زبان انگلیسی برای ارزیابی سطح زبان وی مطرح شود.
  • سؤالات مربوط به پایان‌نامه: یکی از سؤالاتی که به‌طورقطع در جلسه مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد مطرح می‌شود، درمورد پایان‌نامه ارشد داوطلبان است. معمولاً از دانشجویان خواسته می‌شوند توضیحات مختصری درباره موضوع پایان‌نامه خود ارائه دهند.
  • تأمین هزینه تحصیل: ممکن است در برخی موارد از داوطلبان درمورد نحوه تأمین هزینه‌های مقطع دکتری سؤال می‌پرسند. معمولاً هیئت داوران می‌خواهند اطمینان حاصل کنند دانشجو بدون نگرانی از هزینه تحصیل، تمام‌وقت خود را صرف پایان‌نامه کند.

سخن آخر

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد از جمله مراحل مهم برای پذیرش در این مقطع و ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد است. اطلاع از نکات و روند مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد به داوطلبان کمک می‌کند تا این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند. همان‌طور که گفتیم هیچ فرمول قطعی برای موفقیت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و مصاحبه دکتری دانشگاه دولتی وجود ندارد. برای موفقیت در مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد و کسب امیتازات مصاحبه دکتری داوطلبان باید در جلسه با توانایی‌های لازم حاضر شوند و امتیازات لازم را کسب کنند. برای راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از طریق درخواست مشاوره تخصصی با مشاوران ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها

مطالب مرتبط