راهنمای جامع استعلام مدرک تحصیلی

در دنیای امروزی که ورود به بازار کار و دستیابی به فرصت‌های شغلی مناسب برای همه افراد اهمیت بسیاری دارد، استعلام مدرک تحصیلی یکی از ابزارهای حیاتی برای تأیید اعتبار و صحت مدارک تحصیلی است. وزارت علوم به‌عنوان نهاد مسئول ارائه مدارک تحصیلی در کشور، نقش قابل‌توجهی در فرایند استعلام مدارک تحصیلی دارد. به همین دلیل چگونگی استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با افزایش تعداد دانش‌آموختگان و افرادی که در سازمان‌ها و مؤسسات مختلف مشغول به کار هستند، نیاز به روش‌های سریع و قابل‌اعتماد برای استعلام مدارک تحصیلی نیز افزایش‌یافته است. در ادامه این مقاله از همراهان، مراحل کلی فرایند استعلام مدارک تحصیلی با کد ملی را بررسی می‌کنیم.

سامانه استعلام مدرک تحصیلی

برای استعلام آخرین مدرک تحصیلی روش‌های مختلفی وجود دارد، یکی از آسان‌ترین راه‌ها استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم و مراجعه به سایت estelam.msrt.ir است. همچنین شما می‌توانید برای استعلام آخرین مدرک تحصیلی به سامانه سجاد به آدرس www.portal.saorg.ir نیز مراجعه کنید.  با ورود به این سامانه‌ها می‌توانید استعلام آنلاین مدرک تحصیلی را در کم‌ترین زمان و به‌آسانی بگیرید. در ادامه به نحوه استعلام مدرک از وزارت علوم و سامانه سجاد می‌پردازیم.

چگونه آخرین مدرک تحصیلی را استعلام کنیم؟

برای استعلام مدرک تحصیلی دانشگاهی با کد ملی در قدم اول باید وارد سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم به نشانی estelam.msrt.ir شوید. پس از ورود به صفحه استعلام مدرک باید اطلاعات خواسته شده شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل و سریال 6 رقمی شناسنامه را مطابق با تصویر زیر در این صفحه وارد کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از اقدام برای استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم حتماً اطلاعات ذکر شده را آماده کنید.

سامانه استعلام مدرک تحصیلی

بعد از واردکردن اطلاعات و گزینه من ربات نیستم، بر روی صدور کد رهگیری کلیک کنید. با کلیک بر روی صدور کد رهگیری وارد صفحه بعدی سایت استعلام مدرک تحصیلی، یعنی بخش واردکردن کد می‌شوید و سامانه برای شماره‌تلفن همراهی که وارد کرده‌اید یک کد رهگیری ارسال می‌کند. مطابق با تصویر زیر کد رهگیری دریافت شده را وارد کنید و سپس بر روی گزینه استعلام مدرک کلیک کنید.

کد رهگیری استعلام مدرک تحصیلی

به‌این‌ترتیب شما می‌توانید آخرین وضعیت مدارک تحصیلی که دریافت کرده‌اید را مشاهده کنید. باتوجه‌به آسان بودن این روش در سامانه استعلام مدرک تحصیلی دانشگاهی بیشتر افراد برای گرفتن استعلام از این سامانه استفاده می‌کنند.

استعلام مدرک تحصیلی از سامانه سجاد

شما برای آزادکردن مدرک تحصیلی ابتدا باید استعلام آخرین مدرک تحصیلی خود را در سامانه سجاد به آدرس www.portal.saorg.ir بگیرید. در قدم اول وارد سامانه سجاد برای استعلام مدرک تحصیلی شوید؛ اگر قبلاً در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اید بر روی گزینه ورود کاربر متقاضی کلیک کنید و درصورتی‌که از قبل حساب کاربری ندارید، باید از طریق دکمه ثبت‌نام نسبت به ساخت حساب کاربری اقدام کنید.

استعلام مدرک تحصیلی سامانه سجاد

بعد از باز شدن صفحه جدید و خواندن قوانین، تیک تأیید را بزنید و روی دکمه بعدی کلیک کنید. در صفحه باز شده، اطلاعات خواسته شده را به طور دقیق وارد کنید و در قسمت پایین صفحه کد فعال‌سازی که به شماره همراه شما پیامک شده است را وارد کنید. در پایان کد امنیتی را وارد و بر روی دکمه ارسال کلیک کنید. به‌این‌ترتیب شما در سامانه سجاد ثبت‌نام کرده‌اید و می‌توانید به‌حساب کاربری خود برای استعلام مدرک تحصیلی دانشگاهی وارد شوید.

ایجاد حساب برای استعلام مدرک تحصیلی

در ادامه نحوه استعلام مدرک تحصیلی از سامانه سجاد باید به‌حساب کاربری خود وارد شوید و از سربرگ خدمات بالای صفحه مطابق با تصویر زیر گزینه اداره کل امور دانشجویان داخلی را انتخاب کنید و سپس گزینه تأیید مدارک تحصیلی دانشگاهی داخلی کشور جهت ترجمه رسمی را انتخاب کنید.

تایید مدرک تحصیلی دانشگاهی

در مرحله بعدی پس از مطالعه قوانین و مقررات، تیک موافقت با آن‌ها را بزنید و دکمه بعدی را انتخاب کنید. مطابق با تصویر زیر فرم مشخصات مقطع را مشاهده و تکمیل کنید؛ اگر در اطلاعات وارد شده اشتباهی نیست می‌توانید بر روی دکمه بعدی کلیک کنید. اما اگر اشتباهی در اطلاعات وارد شده مشاهده کردید به قسمت ویرایش پروفایل مراجعه کنید و اطلاعات ناقص را تکمیل و اصلاح کنید.  

فرم مشخصات تایید مقطع مدرک

در ادامه برای استعلام مدرک تحصیلی دانشگاه فرم صفحه بعد را تکمیل کنید و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید؛ اگر به ارائه مدرک دیگری نیاز دارید در بخش سایر مدارک می‌توانید فایل آن را بارگذاری کنید. توجه داشته باشید که فایل موردنظرتان نباید از 500 کیلوبایت حجم بیشتری داشته باشد. در پایان بعد از تکمیل فرم و واردکردن عبارت امنیتی می‌توانید بر روی گزینه ارسال کلیک کنید.

دریافت کد تایید استعلام مدرک تحصیلی

در این مرحله از استعلام آخرین مدرک تحصیلی از سامانه سجاد اگر همه اطلاعات را به‌درستی وارد کرده باشید وارد صفحه درگاه پرداخت می‌شوید. پس از واردکردن اطلاعات کارت و کلیک بر روی گزینه پرداخت، شما هزینه استعلام مدرک تحصیلی از آن سامانه را پرداخت می‌کنید و مبلغ موردنظر از حساب شما کسر می‌شود. بعد از انجام تراکنش موفق کد پیگیری 6 رقمی را خواهید دید.

سامانه پرداخت هزینه استعلام مدرک تحصیلی

بعدازاین مرحله تقریباً مراحل درخواست استعلام مدرک تحصیلی شما به پایان رسیده است و فقط باید منتظر پیام اطلاع‌رسانی در ایمیل و یا پیام‌ها باشید. برای مشاهده وضعیت استعلام مدرک از طریق کلیک بر روی گزینه کارتابل در صفحه اول سامانه سجاد باید اقدام کنید. در ادامه مراحل استعلام مدرک با کد رهگیری در قسمت جستجو کد پیگیری که دریافت کرده‌اید را وارد کنید و در ادامه با پاسخ به سؤال امنیتی گزینه به‌روزرسانی را انتخاب کنید. سپس مانند تصویر زیر پیغام استعلام مدرک تحصیلی در حال بررسی است را مشاهده می‌کنید.

پیغام استعلام مدرک تحصیلی

در پایان اگر درخواست استعلام تاییدیه مدرک تحصیلی شما توسط کارشناسان تأیید شده باشد؛ مانند تصویر زیر این پیغام را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی لینک تاییدیه مدرک در قسمت توضیحات مراحل استعلام مدرک شما به پایان می‌رسد. 

تصویر اتمام استعلام مدرک تحیصیلی

در آخر نمونه نامه استعلام مدرک تحصیلی از دانشگاه که دریافت می‌کنید؛ مانند این تصویر.

جمع‌بندی

استعلام مدرک به‌طورکلی به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد؛ مانند مهاجرت تحصیلی و ترجمه، استخدام در سازمان‌ها و شرکت‌ها و… امروزه با پیشرفت تکنولوژی استعلام آخرین مدرک تحصیلی تنها با ورود به سایت و به‌آسانی انجام می‌شود. برای استعلام مدرک دانشگاهی می‌توانید از طریق ورود به سامانه استعلام مدرک تحصیلی مربوط به بخش آموزشی موردنظر اقدام کنید. استعلام اصالت مدرک تحصیلی برای استخدام در بخش دولتی و یا ادامه تحصیلات تکمیلی و مهاجرت تحصیلی ضروری است که نحوه استعلام مدرک با کد ملی در سامانه وزارت علوم از رایج‌ترین راه‌های گرفتن استعلام مدرک تحصیلی است. علاوه بر این شما می‌توانید با مراجعه به سایت استعلام مدرک تحصیلی سجاد، آخرین وضعیت مدرک تحصیلی خود را مشاهده کنید. در این مقاله به‌صورت تصویری به شما آموزش دادیم که چگونه مدرک تحصیلی را استعلام بگیریم و در کم‌ترین زمان ممکن با استفاده از کد ملی استعلام مدرک تحصیلی دانشگاه را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها

مطالب مرتبط