شانس استخدام با مدرک تحصیلی؛ با کدام مدرک تحصیلی شانس استخدام بیشتر وجود دارد؟

آیا می‌دانید شانس استخدام با مدرک تحصیلی در کدام مقطع بیشتر است؟ آیا امکان استخدام با مدرک دیپلم وجود دارد؟  بسیاری از افرادی که تصمیم به تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلات دانشگاهی مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌گیرند، همواره درمورد این موضوع که کدام مدرک تحصیلی برای استخدام بهتر است سردرگم هستند. امروزه افراد با هدف‌های مختلفی ادامه تحصیل می‌دهند و در مقاطع تحصیلی مختلف تحصیل می‌کنند.

ادامه تحصیلات دانشگاهی تنها از نظر شغلی و درآمدی برای افراد مطرح نیست؛ بلکه بسیاری از افراد به دلیل علاقه یا موضوعات فرهنگی، اجتماعی و به‌قصد مهاجرت به دنبال افزایش سطح تحصیلات خود هستند. در سال‌های اخیر شاهد امر مدرک‌گرایی در مشاغل مختلف بوده‌ایم. به صورتی که مدارک بالاتر شانس بیشتری در استخدام داشته‌اند و از حقوق و مزایای بیشتری نیز برخوردار بوده‌اند. در این مقاله از سری مقالات همراهان فردا با ما همراه باشید تا به بررسی بهترین مدرک برای استخدام بپردازیم.

بهترین مدرک تحصیلی برای استخدام چیست؟

پیش‌ازاین که به بررسی شانس استخدام با مدرک تحصیلی بپردازیم، بهتر است درمورد هرکدام از مقاطع تحصیلی در نظام آموزشی ایران توضیح مختصری ارائه دهیم. همان‌طور که می‌دانید مدارک تحصیلی در ایران به 5 دسته تقسیم می‌شوند که عبارت از دیپلم، کاردانی، کارشناسی (لیسانس)، کارشناسی ارشد (فوق‌لیسانس) و دکتری هستند. در ادامه به توضیح هرکدام می‌پردازیم:

1. مدرک تحصیلی دیپلم

مدرک تحصیلی دیپلم درواقع اولین مدرک تحصیلی معتبری است که گواهی پایان تحصیلات شما در مقطع متوسطه است. در نظام آموزشی کشور ما دانش‌آموزان می‌توانند پس از پایان تحصیلات دوازده‌ساله خود مدرک دیپلم را از سازمان آموزش‌وپرورش دریافت کنند. یکی از لازمه‌های تحصیلات دانشگاهی، برخورداری از مدرک دیپلم است. درصورتی‌که آخرین مدرک تحصیلی شما دیپلم باشد و بخواهید در برخی از نهادها، ارگان‌ها و مراکز مشغول به کار شوید، به این مدرک نیاز خواهید داشت. شانس استخدام با مدرک تحصیلی دیپلم در مشاغل دولتی معمولاً کمتر از دیگر مدارک تحصیلی بالاتر است.

شانس استخدام با مدرک تحصیلی مختلف

2. شانس استخدام با مدرک تحصیلی؛ مدرک تحصیلی کاردانی

کاردانی یا فوق‌دیپلم پایین‌ترین مقطع تحصیلی آموزش عالی است که به بالاتر از دیپلم و پایین‌تر از کارشناسی قرار دارد. دوره‌ای از آموزش عالی است که پیش‌نیاز آن، مدرک دیپلم است. طول دوره کاردانی معمولاً دو الی سه سال است. شانس استخدام با مدرک تحصیلی کاردانی بسته به موقعیت شغلی از دیپلم بهتر بوده؛ ولی کمتر از مقاطع تحصیلی بالاتر است.

3. مدرک تحصیلی کارشناسی

دوره کارشناسی که با نام لیسانس نیز شناخته می‌شود، یکی از مقاطع تحصیلی است که بالاتر از کاردانی است و پس از تحصیلات ۴ ساله به دانشجویان اعطا می‌شود. کسب مدرک کارشناسی متناسب با رشته تحصیلی به دو صورت پیوسته و ناپیوسته امکان‌پذیر است. کارشناسی یکی از پرطرف‌دارترین مدارک تحصیلی در بین دانشجویان است. شانس استخدام با مدرک تحصیلی لیسانس به رشته تحصیلی بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی شانس استخدام با مدرک کارشناسی بالاتر از مدرک کاردانی و دیپلم است.

4. مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد یا فوق‌لیسانس یکی از دوره‌های تحصیلی بالاتر از کارشناسی است که سرانجام به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته مربوطه منتهی می‌شود. دوره کارشناسی ارشد 2 الی 3 سال به طول می‌انجامد. محتوای این دوره آموزشی مجموعه‌ای از مطالب نظری، آزمایشگاهی و علمی است که نسبت به دوره‌های قبل از انعطاف بیشتری برخوردار است. شانس استخدام با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد بسته به نوع شغل از دوره‌های قبل بیشتر است.

5. مدرک تحصیلی دوره دکتری

دوره دکتری بالاترین مقطع تحصیلی آموزش عالی است. کسب مدرک دکتری نیازمند 4 الی 6 سال تحصیل و پژوهش پس از دوره کارشناسی ارشد و ارائه پایان‌نامه دوره دکتری است. مدرک دکتری در ایران معادل Ph.D در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا است. شانس استخدام با مدرک تحصیلی دکتری به رشته موردنظر بستگی دارد.

شانس استخدام با مدرک تحصیلی؛ مدرک تحصیلی معتبر

شانس استخدام مدارک تحصیلی

ادامه تحصیلات دانشگاهی یکی از تصمیمات مهمی است که هر فرد می‌تواند در زندگی اتخاذ کند. ادامه تحصیلات می‌تواند با صرف زمان، هزینه و انرژی برای افراد همراه باشد. بسیاری از افراد به دلیل علاقه یا موضوعات فرهنگی، اجتماعی، مهاجرت و… به ادامه تحصیل می‌پردازند. یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها برای ادامه تحصیل و کسب مدارک بالاتر، انگیزه مالی است. همان‌طور که می‌دانید، در کشور ما ارتقا مدرک تحصیلی با افزایش شانس استخدام و برخورداری از حقوق و مزایای بیشتر همراه است. برای اطلاع از ارتقا مدرک تحصیلی بدون کنکور اینجا کلیک کنید.

 داشتن مدرک بالا در بسیاری از رشته‌ها باعث افزایش حقوق نسبت به مدارک پایین‌تر در رده‌های موازی می‌شود و استخدام در شرکت‌ها را تسهیل می‌کند؛ زیرا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از افراد باسوادتر و دارای مدارک علمی بالاتر را برای انجام کارهای خود استخدام کنند. به طور معمول کسانی که دارای مدارک تحصیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری هستند دارای امنیت شغلی بالاتری هستند. بدین ترتیب در صورت نابسامانی اوضاع اقتصادی و اجرای تعدیلات نیروی انسانی، افراد دارای مدارک تحصیلی بالاتر دارای امنیت شغلی بیشتری هستند و احتمال اخراج آن‌ها کمتر است.

از دیگر عواملی که می‌تواند در افزایش شانس استخدام با مدرک تحصیلی تأثیرگذار باشد، مهارت‌های فرد است. افزایش مهارت و توانمندی‌های مربوط به شغل موردنظر یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش شانس استخدام با مدارک تحصیلی مختلف است. شما باید صرف‌نظر از مدرک تحصیلی که دارید، مهارت‌ها و تخصص‌های لازم را کسب کنید؛ زیرا برخورداری از مدرک تحصیلی برای استخدام کافی نیست.

بهترین مدرک برای استخدام

شانس استخدام با مدرک تحصیلی؛ استخدام با مدرک دیپلم

هرساله تعداد زیادی از داوطلبان و افراد جویای کار برای استخدام در مراکز شغلی اقدام می‌کنند. بخش زیادی از این متقاضیان را افراد دارای مدرک دیپلم تشکیل می‌دهند. اگرچه شانس استخدام با مدرک تحصیلی دیپلم نسبت به مدارک دیگر کم‌تر است، بااین‌حال فرصت‌های شغلی مختلفی برای این افراد وجود دارد. همان‌طور که اشاره شد، امکان استخدام با مدرک دیپلم در نهادها و ارگان‌های دولتی مانند آموزش‌وپرورش، بیمارستان‌های متعلق به وزارت بهداشت، ارتش جمهوری اسلامی و سازمان‌های دولتی دیگر برای افراد وجود دارد.

 داوطلبان می‌توانند با شرکت در آزمون استخدامی مربوط به هر سازمان برای جذب و گزینش در موقعیت شغلی موردنظر خود اقدام کنند. به‌طورکلی، فرایند جذب داوطلبان استخدام با مدرک دیپلم در تمام دوره‌های برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی امکان‌پذیر نیست و داوطلبان تنها با مطالعه دفترچه آزمون می‌توانند از امکان ثبت‌نام اطمینان حاصل کنند. شانس استخدام با مدرک تحصیلی دیپلم با شرکت در آزمون استخدامی بخش خصوصی نیز وجود دارد. این آزمون با استخدام از طیف متنوعی از مدارک تحصیلی و استخدام با مدرک دیپلم را فراهم کرده است.

جمع‌بندی

امروزه بیش‌ازپیش شاهد افزایش تقاضا برای تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر هستیم. بسیاری از افراد با انگیزه‌های مختلف تصمیم به ادامه تحصیل می‌گیرند و تلاش می‌کنند مدارک تحصیلی بالاتری دریافت کنند. بالارفتن شانس استخدام با مدرک تحصیلی یکی از مهم‌ترین دلایل برای این امر است. همان‌طور که اشاره کردیم، بهترین مدرک برای استخدام به موقعیت‌های شغلی مختلف بستگی دارد. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند افراد با مدرک تحصیلی بالاتر را استخدام کنند و برخی دیگر مهارت را بر مدرک تحصیلی ارجح  و استخدام با مدرک دیپلم را مناسب می‌دانند. شما می‌توانید در صورت هرگونه ابهام درمورد شانس استخدام با مدرک تحصیلی، با مشاوران ما به نشانی https://www.hamrahanefarda.com/#requestContact در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها

مطالب مرتبط