هرآنچه در مورد دانشگاه غیر انتفاعی باید بدانید

دانشگاه غیر انتفاعی یکی از انواع دانشگاه‌های غیردولتی در کشور است که تحت‌نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند. مزیت تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی  باعث شده است در سال‌های اخیر دانشجویان زیادی را به خود جذب کند. از جمله دلایل محبوبیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی، امکاناتی است که این دانشگاه‌ها برای دانشجویان فراهم می‌کنند.

دانش‌آموزان همواره به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه‌هایی هستند که علاوه شرایط آسان پذیرش، دارای مدارک با اعتبار بالا باشند. شرایط تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی باعث شده است که طرف داران زیادی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب دانشگاه غیر انتفاعی، پذیرش دانشجویان بدون آزمون است. در این مقاله از سری مقالات همراهان فردا با ما همراه باشید تا هرآنچه لازم است درمورد دانشگاه غیرانتفاعی بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دانشگاه غیرانتفاعی

دانشگاه غیر انتفاعی

دانشگاه غیر انتفاعی یکی از انواع دانشگاه در کشور است که تحت‌نظر وزارت علوم و سازمان سنجش در سال 1364 تأسیس شد. این دانشگاه‌ها در قبال هزینه‌ای که از دانشجویان دریافت می‌کنند امکانات تحصیلی و رفاهی مختلفی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند  در حال حاضر بالغ بر 300 دانشگاه غیرانتفاعی در کشور وجود دارد و صدها دانشجو در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند. یکی از مهم‌ترین نکات درمورد دانشگاه غیر انتفاعی، حمایت‌های مالی وزارت علوم از این دانشگاه‌ها است.

سطح علمی دانشگاه‌های غیر انتفاعی بالا است و به طبع مدارک اعطایی این دانشگاه‌ها نیز از اعتبار بالایی برخوردار است. دانشگاه غیرانتفاعی طیف مختلفی از رشته‌های تحصیلی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های غیر انتفاعی معمولاً رشته‌هایی را ارائه می‌دهند که در گروه‌های علوم‌انسانی، ریاضی، تجربی، هنر و زبان‌های خارجه و… هستند. همچنین از بودجه‌های غیردولتی استفاده می‌کنند و تحت‌نظر هیئت‌امنای دانشگاه اداره می‌شوند. دانشگاه‌های غیر انتفاعی نسبت به دانشگاه‌های آزاد از شهریه کم‌تری برخوردار هستند.

دانشگاه غیر انتفاعی از دو طریق کنکور و پذیرش بدون آزمون دانشجویان را پذیرش می‌کند. لازم به ذکر است پذیرش در برخی از رشته‌های پرطرف‌دار و دانشگاه‌های مطرح تنها از طریق کنکور امکان‌پذیر است. ظرفیت پذیرش در دانشگاه غیرانتفاعی در رشته‌های مختلف بالا است و در نتیجه امکان جذب و پذیرش دانشجویان بیشتری در این دانشگاه‌ها وجود دارد.

مزایت تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی

دانشگاه غیرانتفاعی از جمله دانشگاه‌های غیردولتی کشور است که هرساله به جذب دانشجویان می‌پردازد. از جمله مزیت تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی، عدم نیاز به شرکت در کنکور برای تحصیل در برخی از رشته‌ها است. دانشگاه‌های غیر انتفاعی از نظر کیفیت آموزشی، امکانات رفاهی و تجهیزات در سطح بالایی قرار دارد. امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بدون نیاز به کنکور از دیگر نقاط قوت دانشگاه غیر انتفاعی به شمار می‌رود.  از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح و کیفیت آموزشی بالا
  • شهریه مقرون‌به‌صرفه نسبت به دانشگاه آزاد
  • امکان پذیرش بدون آزمون
  • اعتبار بالای مدرک تحصیلی برای ادامه تحصیل و کار
  • امکان شرکت در کلاس‌ها به‌صورت حضوری و غیرحضوری
  • امکان پرداخت شهریه به‌صورت اقساطی
دانشگاه غیرانتفاعی

اعتبار مدرک دانشگاه غیر انتفاعی

بسیاری از دانشجویانی که دانشگاه غیر انتفاعی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، نگران اعتبار مدرک تحصیلی خود هستند. باتوجه‌به موردتایید بودن دانشگاه غیرانتفاعی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدارک این دانشگاه از اعتبار بالایی برخوردار است و  هیچ تفاوتی با مدرک سایر دانشگاه‌ها ندارد. مدارک دانشگاه‌های غیر انتفاعی دارای ارزش استعلام و ترجمه رسمی هستند. برای اطلاع از راهنمای جامع استعلام مدرک تحصلیی اینجا کلیک کنید. امروزه باتوجه‌به رشد چشمگیر سطح علمی دانشگاه‌های غیر انتفاعی، می‌توان گفت اعتبار مدرک دانشگاه غیر انتفاعی با دانشگاه‌های دولتی برابری می‌کند.

 لازم به ذکر است میزان اعتبار مدرک تحصیلی غیر انتفاعی تا حد زیادی به سطح علمی، نوع و محل دانشگاه بستگی دارد. لازم به ذکر است مدرک دانشجویانی که به‌صورت بدون کنکور در دانشگاه غیرانتفاعی پذیرش شده‌اند، با دانشجویانی که با شرکت در کنکور در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شده‌اند، هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

مدرک دانشگاه غیر انتفاعی برای ورود به بازار کار به‌خصوص در ارگان‌های دولتی باید شرایط خاصی داشته باشد. برای مثال، متقاضیان باید دارای معدل بالا باشند. در برخی دیگر از سازمان‌ها ممکن است عوامل دیگری مانند رشته تحصیلی، سطح تحصیلات، معدل، میزان اطلاعات، تخصص، میزان مهارت و آشنایی با کار و… را نیز در نظر بگیرند.

شرایط تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی

دانشگاه غیر انتفاعی نیز مانند هر دانشگاه دیگری دارای شرایط پذیرش است. شرایط تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی به دو صورت بدون کنکور و با شرکت در کنکور برای دانشجویان فراهم شده است. ثبت‌نام در دانشگاه‌های غیر انتفاعی دارای یک سری شرایط عمومی است که مشابه با بسیاری از دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌های غیر انتفاعی سالانه دو بار در مهر و بهمن دانشجویان را پذیرش می‌کنند. شرایط عمومی و اختصاصی ثبت‌نام در دانشگاه‌های غیر انتفاعی با انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود. از جمله شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه غیر انتفاعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور
  • عدم عناد با نظام جمهوری اسلامی
  • نداشتن سابقه عضویت یا همکاری با گروه‌ها یا سازمان‌های سیاسی
  • عدم اعتیاد و یا احراز فساد اخلاقی
  • نداشتن منع نظام‌وظیفه (آقایان)

شرایط اختصاصی تحصیل در دانشگاه غیر انتفاعی به شرح زیر است:

  • ارائه مدارک مورد پذیرش در مقطع موردنظر
  • ارائه ریزنمرات و مدرک تحصیلی مقطع قبلی
  • الزام دانشجویان دوره روزانه به انصراف پس از قبولی در رشته موردنظر
  • تغییر میزان اعمال سوابق  تحصیلی بر اساس رشته انتخابی و رشته فارغ‌التحصیلی

هزینه تحصیل در دانشگاه غیر انتفاعی

میزان شهریه دانشگاه‌های غیر انتفاعی در گروه‌های آزمایشی و مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است. به‌طورکلی شهریه دانشگاه غیر انتفاعی شامل یک شهریه ثابت و یک شهریه متغیر است. شهریه ثابت شهریه‌ای است که در هر ترم تحصیلی مقدار ثابتی است و به سال ورود دانشجو بستگی دارد. شهریه متغیر شهریه‌ای است که بسته به تعداد واحدهای درسی دانشجو در هر ترم متفاوت است. به‌طورکلی شهریه تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی نسبت به دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان به‌صرفه‌تر است؛ اما اعتبار مدرک دانشگاه غیر انتفاعی با دانشگاه آزاد برای استخدام یکی است. شهریه دانشگاه غیرانتفاعی هرساله شامل افزایش 15 الی 20 درصدی می‌شود.  

دانشگاه‌های غیر انتفاعی برتر کشور

دانشگاه‌های غیر انتفاعی برتر کشور

دانشگاه‌های غیر انتفاعی باتوجه‌به امکانات و توسعه دانشگاه  و همچنین حمایت وزارت علوم در سطوح علمی بالایی قرار گرفته‌اند. رتبه بندی دانشگاه‌های غیر انتفاعی باتوجه‌به سطح علمی، تعداد اساتید و هیئت‌علمی، تعداد مقالات و… انجام می‌شود. از جمله بهترین دانشگاه‌های غیر انتفاعی کشور می‌توان به ترتیب به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • مؤسسه آموزش عالی آپادانا شیراز
  • دانشگاه امام رضا
  • دانشگاه علم و هنر یزد
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی
  • مؤسسه آموزش عالی فردوسی مشهد
  • مؤسسه آموزش عالی روزبهان
  • مؤسسه آموزش عالی شاندیز مشهد و…

جمع‌بندی

دانشگاه غیر انتفاعی یکی از انواع دانشگاه‌هایی است که در قبال دریافت شهریه از دانشجویان امکانات تحصیلی مطلوبی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. مزیت تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی و شرایط تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی باعث شده است تا تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کنند. پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های غیر انتفاعی از طریق کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود. مدارک دانشگاه‌های غیر انتفاعی با تأیید وزارت علوم صادر می‌شود و هیچ‌گونه محدودیتی پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان به همراه ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و زمان و نحوه ثبت نام می توانید از طریق درخواست مشاوره تخصصی در وب سایت همراهان با کارشناسان و مشاوران ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *