اعتبار مدرک MBA؛ آیا مدرک MBA معتبر است؟

آیا شما هم نگران اعتبار مدرک MBA خود هستید؟ دوره حرفه‌ای مدیریت کسب‌وکار یا MBA یکی از کاربردی‌ترین شاخه‌های مدیریت است که امروزه با استقبال زیادی مواجه شده است. دنیای تجارت این روزها در حال تغییر است و توانایی تصمیم‌گیری می‌تواند به بقای کسب‌وکارها کمک کند. رهبری درست و اصولی می‌تواند در بخش‌های مختلف یک سازمان،  کسب‌وکارها را با موفقیت هدایت کند. یکی از رشته‌های تحصیلی که به شما در بهبود و توانایی‌های خود در مدیریت کمک می‌کند، MBA است. اعتبار مدرک mba در ایران به مورد تأیید بودن دانشگاه یا مرکز آموزشی که از آن مدرک گرفته‌اید، توسط وزارت علوم بستگی دارد. در این مقاله به بررسی مزایای مدرک MBA خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

MBA چیست؟

MBA چیست؟

رشته MBA یکی از پرکاربردترین رشته‌های دانشگاهی در سراسر جهان است. مدرک MBA پس از پایان تحصیلات کارشناسی ارشد رشته MBA به فارغ‌التحصیلان اعطا می‌شود. دوره MBA در اکثر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور 2 سال طول می‌کشد. مدرک MBA یک مدرک تحصیلی عمومی است که با تحصیل در آن، مهارت‌های فنی، مدیریتی و رهبری را فرامی‌گیرید. اعتبار مدرک MBA در ایران به عوامل مختلفی مانند محل یا دانشگاه برگزاری دوره، تأیید یا عدم تأیید توسط وزارت علوم، میزان اعتبار روش‌ها تدریس و کشوری صادرکننده این مدرک بستگی دارد.

تحصیل در رشته MBA دانشجویان را با جدیدترین روش‌های آموزشی کسب‌وکار و تجارت در تمام دنیا آشنا می‌کند. رشته MBA در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ایران باتوجه‌به شرایط اقتصادی و فعالیت‌های اجتماعی مختص به این کشور هماهنگ شده است. این رشته همگام با دانش روز دنیا به‌عنوان رشته‌ای پرکاربرد و پرمخاطب به دانشجویان ارائه می‌شود.

مزایای مدرک MBA

پیش از اینکه اعتبار مدرک MBA را بررسی کنیم، خوب است به بیان مزایای مدرک MBA بپردازیم. شرکت در دوره‌های MBA و برخورداری از این مدرک مزایای بسیاری برای افرادی که به دنبال پیشرفت شغلی خود در دنیای تجارت هستند، به همراه دارد. برخورداری از مدرک MBA نه‌تنها دارای اعتبار جهانی است؛ بلکه محدودیت سنی ندارد و باعث می‌شود افراد در هر مرحله از زندگی به تحصیل این دوره بپردازند. برخورداری از اعتبار مدرک mba می‌تواند مزایای متعددی را به شما ارائه داده و به طور قابل‌توجهی بر کار و رشد حرفه‌ای شما تأثیر بگذارد. از جمله مزایای مدرک MBA می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آگاهی بیشتر از بازار جهانی
  • بهبود مهارت‌های ارتباطی
  • حذف موانع ورود به موقعیت‌های شغلی بهتر
  • فراهم‌شدن موقعیت‌های شغلی جدید
  • باز شدن مسیرهای شغلی جدید
  • افزایش درآمد
  • افزایش مهارت‌های حرفه‌ای
  • امنیت شغلی بیشتر
  • گسترش شبکه حرفه‌ای
  • مدیریت بهتر زمان
  • افزایش اعتبار در انجمن‌ها و گروه‌های کسب‌وکار
اعتبار مدرک MBA

اعتبار مدرک MBA

باتوجه‌به افزایش روزافزون متقاضیان تحصیل در رشته MBA، این رشته در مراکز آموزشی و دانشگاه‌های مختلفی ارائه می‌شود. دریافت مدرک MBA از دانشگاه‌های معتبر و مراکز آموزشی وابسته به آن‌ها تأثیر بسزایی در آینده شغلی دانشجویان این رشته می‌گذارد. مدرک MBA دارای چشم‌انداز مثبتی در نگاه سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف دارد؛ اما اعتبار مدرک MBA به چه چیزی بستگی دارد؟ اعتبار MBA مانند هر رشته دیگری، به اعتبار دانشگاه یا موسسه‌ای که از آن فارغ‌التحصیل می‌شوید، بستگی دارد.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اعتبار مدرک MBA، داشتن تأییدیه از سازمان‌های ذی‌ربط از جمله وزارت علوم است. مسئولیت بررسی دوره‌های آموزش عالی مانند دوره‌های MBA بر عهده وزارت علوم است. به همین دلیل، یک مدرک MBA مورد تأیید این نهاد، استانداردهای کیفی لازم را دارد.  بهره‌مندی از مدرک معتبر MBA می‌تواند نقطه عطفی در رزومه کاری فارغ‌التحصیلان این رشته محسوب شود. مدرک معتبر MBA قابلیت ترجمه رسمی و معادل‌سازی مدرک تحصیلی دارد و از طریق سایت وزارت علوم قابل استعلام است. از دیگر نشانه‌های اعتبار مدرک MBA می‌توان به هولوگرام وزارت علوم اشاره کرد.

مدارک MBA مورد تأیید وزارت علوم

اعتبار مدرک MBA  چگونه مشخص می‌شود؟ مدارک MBA غالباً به 3 دسته تقسیم می‌شوند. مدارک صادره از دانشگاه‌ها و مؤسسات مورد تأیید وزارت علوم، مدارک MBA صادره از مؤسسات مورد تأیید وزارت علوم به‌صورت مشترک با دانشگاه‌های خارجی، مدارک صادره از مؤسسات دانشگاه‌های خارجی هستند. طبق قانون صرفاً آن دسته از مدارکی قابل‌تأیید توسط وزارت علوم هستند که:

  • دانشگاه یا مؤسسه صادرکننده مدرک در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم باشد.
  • بیش از دو سوم طول دوره در پردیس اصلی دانشگاه یا مؤسسه و به شکل حضوری گذرانده شده باشد.

بر همین اساس، اعتبار مدرک MBA که به‌صورت مشترک توسط مؤسسات خارجی و ایرانی برگزار می‌شوند، توسط وزارت علوم تأیید نشده است. علی‌رغم اینکه این مدارک در سراسر جهان مورد تأیید هستند، توسط وزارت علوم قابل‌تأیید نیستند.

اعتبار مدرک MBA در دانشگاه‌ها بیشتر است یا مؤسسات آموزش آزاد؟

اینکه مدرک MBA خود را از دانشگاه دریافت کنید یا مؤسسات آموزش آزاد به موقعیت شما بستگی دارد. دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل و دریافت مدرک MBA می‌توانند صرف‌نظر از تحصیلات قبلی خود به تحصیل در این رشته بپردازند؛ اما در برخی موارد، مدیران کسب‌وکارها برای ارتقا مدرک تحصیلی خود و یادگیری مهارت‌های مدیریت و رهبری، برای دریافت مدرک MBA اقدام می‌کنند. این افراد دارای شغل خود هستند و بیشتر از اینکه به اعتبار مدرک MBA نیاز داشته باشند، به مهارت‌ نیاز دارند.

 تحصیل MBA در دانشگاه برای این دسته از افراد بسیار وقت‌گیر است؛ در نتیجه، معمولاً اقدام به کسب مدرک MBA از مؤسسات آموزش آزاد می‌کنند؛ اما وضعیت برای دانشجویان یکسان نیست. دانشجویان برای یافتن شغل مناسب نیاز به اثبات اعتبار مدرک MBA خود دارند. ازاین‌رو، بهتر است تحصیلات خود را در دانشگاه‌های معتبر و مورد تأیید وزارت علوم بگذرانند. برخی از مدارک اعطایی توسط مؤسسات آموزش آزاد نیز در وزارت علوم معتبر شناخته می‌شوند. درصورتی‌که مدرک MBA دارای مهر وزارت علوم داشته باشد، می‌توان گفت یک مدرک معتبر محسوب می‌شود.

اعتبار مدرک MBA در بازار کار

اعتبار مدرک MBA در بازار کار

امروزه سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به مدیران کسب‌وکار با گرایش‌های گوناگون نیاز دارند. اعتبار مدرک MBA برای استخدام اهمیت دارد؛ اما نکته مهم‌تر از آن مهارت‌هایی است که باید داشته باشید. اگر تنها مدرک معتبری داشته باشید؛ اما مهارت‌های لازم را نداشته باشید و نتوانید یک سازمان یا بخشی از آن را مدیریت کنید، بعد از مدتی به مشکل برخواهید خورد. در بازار کار مهارت و توانمندی‌های افراد بیشتر از اعتبار مدرک MBA و نام مؤسسه صادرکننده آن اهمیت دارد. به همین دلیل دانشجویانی که باهدف یافتن شغل به تحصیل MBA می‌پردازند، باید توجه بسیاری به کاربردی‌بودن مباحث دوره داشته باشند.

جمع بندی

مدیریت MBA یکی از کاربردی‌ترین شاخه‌های مدیریت است که در سال‌های اخیر طرف‌داران زیادی را به خود جذب کرده است. اعتبار مدرک MBA به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، مورد تأیید بودن مؤسسه یا دانشگاه صادرکننده آن توسط وزارت علوم است. فارغ‌التحصیلان MBA می‌توانند به‌عنوان مدیر در شرکت‌های مختلف استخدام شوند یا کسب‌وکار شخصی خود را راه‌اندازی کنند. از جمله مزایای مدرک MBA می‌توان به این نکته اشاره کرد که مهارت‌های فارغ‌التحصیلان این رشته، فرصت‌های شغلی بهتر با حقوق بالاتر را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد. در صورت علاقه به کسب اطلاعات بیشتر درمورد اعتبار مدرک mba در ایران، می‌توانید با مشاوران همراهان فردا در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *